Born in 1993, artist Jinwoo Kim has held a deep fascination for animation and toys since his childhood. This interest naturally found its place as the main subject matter of his paintings as he majored in Western Painting at Chung-Ang University in 2019. He felt the slapstick expressions found in animations such as Disney, Betty Boop, and Tom and Jerry were appealing and oddly discomforting at the same time. He focuses on such dual sensations to express social phenomena of the 21st century through his work.
Jinwoo Kim metaphorically and satirically portrays societal phenomena through the ambiguity of the relationships between subjects and objects derived from past and contemporary experiences. Through this, he captures the simultaneity and continuity of existence and events in his paintings, expressing the order of time, space, and events in various ways. Recently, he has been reflecting a new attitude towards life in his work through a process of finding his own meaning, such as intentionally deconstructing and reversing his previous expressions, and transforming the black outline that confined the figure into a linear form with color and motion, expressing the figures as overlapping narratives.
Jinwoo Kim primarily works with traditional Eastern painting materials for his coloring process. The combination of layers created by repeatedly applying thin layers of C(Cyan), M(Magenta), Y(Yellow), K(Black) colors and the mix of acrylic color lines derived from animation characters expand into various mediums through visual direction in flat work. This leads to installation work using animation and objects, and the 'Zoetrope' sculpture, an animation device, shows the most expanded form of work that incorporates painting, sculpture, and animation that he has been working on so far.
After graduating from Chung-Ang University majoring in Western Painting, artist Jinwoo Kim has been actively participating in various forms of exhibitions such as solo exhibitions, group exhibitions, art fairs, and collaborations with corporations. Through his unique working techniques that continuously expand without being confined to the subject or field of his work, he is presenting possibilities for a better future.
1993년에 태어나 어릴 적부터 애니메이션과 장난감에 대한 깊은 관심을 가졌던 김진우 작가는 2019년 중앙대학교 서양화를 전공하면서 자연스럽게 그의 회화 작품의 주요 소재로 자리 잡았다. 디즈니, 베티붑, 톰과 제리 등의 애니메이션에서 발견할 수 있는 우스꽝스럽고 과격한 슬랩스틱 표현은 작가에게 매력적으로 다가오는 동시에 알 수 없는 불쾌감을 주었다. 작가는 이러한 양가적인 감각에 초점을 맞추어 21세기 사회적 현상을 작품을 통해 표현하고 있다.
작가는 과거와 현재, 동시대 경험에서 파생된 이미지 속 주체와 객체의 관계의 불분명함을 통해 사회현상을 은유하고 풍자한다. 이를 통해 존재와 사건의 동시성과 연속성을 회화에 담아 시간과 공간, 사건의 순서등을 다양한 방식으로 표현하고 있다. 최근에는 기존의 표현을 의도적으로 해체하고 역전시키며 형상을 가두던 검은 외곽선을 색과 운동성을 지닌 선형으로 형상들은 중첩된 서사로 표현하는 등 자신만의 의미를 찾아가는 과정을 통해 새로운 삶의 태도를 작업에 반영하고 있다.
작가는 주로 동양화 전통 회화 재료를 이용한 채색 작업을 진행한다. C(Cyan), M(Magenta), Y(Yellow), K(Black) 컬러를 얇게 반복하여 감산혼합으로 만들어진 레이어 조합과 애니메이션 캐릭터에서 파생된 아크릴 색채 라인의 혼합은 평면작업에서 시각적 연출을 통한 다양한 매체로 확장된다. 이는 애니메이션과 오브제를 이용한 설치 작업으로 이어지며 애니메이션 장치인 ‘조트로프’ 조형은 지금까지 진행해 온 회화 조각 애니메이션 등을 접목한 가장 확장된 형태의 작업을 보여준다.
중앙대학교 서양화 전공을 졸업한 이후로 김진우 작가는 개인전, 그룹전, 아트페어, 기업과의 콜라보레이션 등 다양한 형태의 전시를 통해 활발하게 활동하고 있다. 작품의 소재나 분야에 구애받지 않고 지속적으로 확장해나가는 독창적인 작업 기법을 통해 더 나은 미래를 위한 가능성을 제시하고 있다.
EXHIBITIONS
SOLO EXHIBITIONS
2023 UBERMENSCH'S SHADOW, Gallery STANbyB, Seoul
2021 Home Sweet Home, Gallery STAN, Seoul
2021 Hello, Dear, COYU, Icheon
2019 Funny Situation, Gallery ANOV, Seoul
GROUP EXHIBITIONS
2022 Rude Carnival, Lelia Mordoch Gallery, Miami
2020 HYBE Insight Museum Animation Work, HYBE Insight Museum, Seoul
2020 Contemporary Art in Post Covid Era, Osan Museum of Art, Osan
2019 Mutopia, Hongdae Gatchi Gachi(같이 가치), Seoul
2019 A Shade Is Under Your Seat, Galley OF, Seoul
2019 Freak, Frottage Gallery, Seoul
ART FAIRS
2023 KIAF Plus, COEX, Seoul
Art Busan, BEXCO, Busan
2022 KIAF Plus, SETEC, Seoul
Art Busan, BEXCO, Busan
Lotte Artfair, Signiel, Busan
Art Busan, BEXCO, Busan
KIAF, COEX, Seoul
2020 Urban Break, COEX, Seoul
2020 Art Busan, BEXCO, Busan
2019 All about love Union Art Fair, S Factory, Seoul
COLLABORATIONS
2020 Collaborative Campaign, Perrier