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SAMBYPEN
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b.1992

SAMBYPEN is an artist whose work is based on appropriation. SAMBYPEN parody certain brands and culturally symbolic objects with his own personal twist in a way that he himself as an individual can relate to. His work involves cutting wood with a laser printer, painting it over with an acrylic paint, and gluing it to a canvas. He also produces numerous graphics of animated characters with a twist of his own narrative.

 

His most recent work involved the MIchelin Bibendum character with a Bic head. The Bic head represented his addiction, the bic lighter that would light his cigarettes or the bic pencils, weapons of mass creation, to quench his artistic thirst. The Bidendum was a homage to himself and a remembrance of his childhood, as he himself was fat just like the Bibendum character was and was his imaginary friend during his introverted childhood.

 

His interest in parody art and appropriation comes from a loss of self and identity. Having lived in both Poland - a country stemming from a political atmosphere of communism - and New York - a place of advanced consumerism that thrives in the vices of the capitalist. He has experienced and embraced both atmospheres as an artist. In doing so, he has also lost a sense of origin and direction. It is during this phase of loss that took upon parody art. It is during this moment of confusion parody art that spoke to his heart. He can see himself in the work he makes - an amalgam of different brands, cultures, and identity.

 Sambypen의 작업의 중심에는 늘 ‘패러디’가 존재하고 있다. 초반의 Bibendum 캐릭터를 통해 자신의 모습을 드러냄과 동시에 자신이 느낀 세상의 모습들을 풍자하던 시절 부터, 자신 만의 패러디 언어를 형성하기까지, 작가는 늘 세상에 존재하던 것들을 차용하여 새로운 이야기를 창조해낸다.

 캔버스 위에 나무 프레임을 올리는 것은 대표적인 작가의 작업방식이다. 이를 통해 작가는 기술이 발달해왔던 과정을 거꾸로 거슬러 올라가면서 작업한다. 컴퓨터를 이용해서 그래픽 작업을 완성하고, 그걸 나무 위에 옮긴 후에 기계를 사용해서 잘라낸다. 만들어진 나무 프레임은 손으로 도색작업을 거쳐, 캔버스 위로 올라간다. 컴퓨터를 이용하는 건 지금의 최첨단 기술, 기계를 사용하는 건 산업혁명, 그리고 잘라낸 나무 위에 손으로 색을 입히는 과정은 기계가 없었던 시대, 손이 전부였던 시대를 의미한다.

 다소 재밌고 가벼워보이는 작가의 작품에는 그 가벼움을 전복시켜버리는 어퍼컷이 담겨져 있다. 그가 던지는 세상에 대한 조소 어린 한마디는 보는이로 하여금 다양한 질문을 시작시킨다. 예술작품 이라는 단어를 들었을 때 떠오르는 작품과는 사뭇 다른 느낌의 작품들, 다수는 그것을 보고 예술이 아니라고 생각할 수 있으나, 작가가 하는 페이크 아트는 곧 그만의 장르이자, 그가 추구하는 방향이다..

EXHIBITION

2020    SAMBYPEN 5th Solo Exhibition “Birth”, Gallery Stan, Seoul
2019    “Snoopy to the Moon”, Lotte Museum, Seoul
2019    SAMBYPEN 5th Solo Exhibition “Hallow”, Lotte Avenuel Gallery, Seoul

2019    “KIAF” with Gallery Stan, COEX, Seoul
2018    “ComplexCon” with Gallery Stan, Long Beach, California
2018    SAMBYPEN 4th Solo Exhibition “Monopoly”, Gallery Stan, Seoul
2017    SAMBYPEN 3rd Solo Exhibition “Experienced”, Gallery Stan, Seoul
2017    "LA Art Show" with Gallery Ho, Los Angeles 
2016    "Scope Art Show Miami" with Gallery Ho, Miami

            "CCRT Aerospace" Project, Studio Concrete, Seoul
2016    SAMBYPEN 2nd Solo Exhibition "Wasted", FIFTY FIFTY Gallery, Seoul

2016    "Art Busan" with Gallery Ho, Bexco, Busan
2016    "Finding Addiction" Exhibition&Live Painting, Louis Club, Seoul

2015    Kolon "Art of Life", Toy Republic, Seoul
2015    "Art Edition", Hongik University, Seoul
2015    "NEOPOP", Gallery Mei, Seoul
2015    SAMBYPEN 1st Solo Exhibition "TIRED", Drawing Blind, Seoul

COLLABORATIONS

2020    Lotte World (롯데월드) 그래피티 작업 2020 Samsung (삼성) galaxy
2020    T1 Nike 선수 운동시설 벽화작업
2019    L’Occitane (록시땅)‘OMY’ Art 프로젝트 2019 X Large 글로벌 콜라보레이션
2019    League of Legends (리그오브레전드) 10주년 기념 아트웍 전시
2019    1Million Dance Studio (원밀리언 댄스 스튜디오) 의류 협업
2019    BIRKENSTOCK(버켄스탁) Art 프로젝트
2019    NIKE ‘Air Max(나이키 에어맥스) exhibition &Work shop ]
2019    CUSTOMELLOW (커스텀멜로우) Art Project
2018    Doota (동대문 두타) 크리스마스 설치 아트웍=
2018    Baskin Robbins 31 x Sambypen' 베스킨라빈스 콜라보레이션
2018    COACH signature art work @Seoul 코치 아트워크